Noah har allerede været igennem mere end mange andre børn på hans alder. Som fireårig blev han diagnosticeret med kræft, men har været rask i flere år efter en vellykket behandling.
Da Noah nærmede sig skolestart, begyndte han at få mavesmerter, som blev værre, efter han begyndte i skole. Han havde ofte ondt i maven i skolen, og til tider var smerterne så voldsomme, at han lå på gulvet i fosterstilling og græd. Familien frygtede, at Noahs tilbagevendende mavesmerter skyldtes, at kræftsygdommen var vendt tilbage, men efter flere undersøgelser kunne lægerne heldigvis udelukke et tilbagefald.
På børneafdelingen fik familien at vide, at nogle børn kan opleve mavesmerter, uden at det skyldes en fysisk sygdom i maven. De blev rådet til ikke at fokusere for meget på smerterne, da det kunne gøre det værre. Noahs mor, Anja, følte sig overladt til sig selv uden nogen klar diagnose eller vejledning til, hvordan hun bedst kunne hjælpe sin søn.
Da Noah havde det værst, havde han næsten 60 procents skolefravær på grund af mavesmerterne. Ofte blev han ringet hjem fra skole, og hans mor anede ikke, hvordan hun kunne hjælpe ham.
Familien fik tilbudt et ‘Cool Kids’-forløb med fokus på de udfordringer, Noah havde med at komme i skole. Desværre hjalp forløbet hverken på mavesmerter eller skolefravær. Noahs mor oplevede, at skolens fokus var på, at få Noah til at passe ind i skolens rammer, frem for at sikre de bedste rammer for ham.
I frustration over ikke at kunne hjælpe sin søn, begyndte Noahs mor at søge på ordene ’mavesmerter’ og ’skolefravær’ på nettet og faldt i den forbindelse over behandlingsprogrammet Min Magiske Mave.
For at finde ud om, om det var noget for Noah, deltog hun i et webinar om programmet. Da begrebet ’funktionelle mavesmerter’ blev forklaret, begyndte tingene at falde på plads for Noahs mor.
”Det var præcis det, Noah fejlede. Jeg var ikke i tvivl. Vi anede bare ikke, at der var andre børn med de samme udfordringer,” fortæller Noahs mor og fortsætter: ”Vi købte forløbet privat, da vi ikke havde noget at miste. Og så virkede det bare. Det var fantastisk.”
Da familien gik i gang med det internetbaserede behandlingsforløb, var Noah i begyndelsen lidt bekymret for, om de skulle afsted på sygehuset igen. Han blev derfor meget glad og lettet, da han fandt ud af, at de kunne gennemføre behandlingen derhjemme, hvor han følte sig allermest tryg.
De ugentlige moduler, som familien gennemførte sammen, gav hurtigt en bedre forståelse af Noahs mavesmerter og af, hvordan familien bedre kunne tackle dem. Mellem modulerne skulle Noah lytte til forskellige små hypnoselydfiler og fantasirejser, der skulle hjælpe ham med at få ro på nervesystemet – både i maven og i resten af kroppen.
Familien kunne til deres store glæde se, hvordan behandlingen med det samme hjalp Noah. De kunne se, hvordan behandlingen fik Noah til at hvile mere i sig selv, og hvordan mavesmerterne kom til at fylde langt mindre.
Noget af det, der gjorde den største forskel for Noah, var hypnoselydfilerne fra programmet. Noah lytter stadig til dem hver aften, især dem, der handler om selvværd. Det har givet ham større ro og tryghed i hverdagen. Som Noahs mor fortæller: “Hypnosen har hjulpet ham så meget. Jeg anede ikke, at det kunne have så stor betydning at lytte til en beroligende historie.”
Efter at Noah og hans mor har gennemført behandlingsprogrammet, har familie og skole oplevet en markant forbedring i hans trivsel. Noah vil gerne i skole igen, og fraværet er faldet betydeligt. Det sker nu ikke nær så tit, at Noah bliver sendt hjem på grund af mavesmerter, og skolen har bemærket, at han er begyndt at trives bedre. De oplever også langt mindre modstand, når de stiller krav til ham.
”Noah føler sig ikke længere forkert og anderledes. Han beder selv om at lytte til hypnoserne, når noget driller eller bliver for svært. Han lytter meget til den lydfil, der handler om, at han er helt speciel, fordi han er den, han er. Dét har virkelig hjulpet ham”, fortæller Noahs mor.
Noahs tvillingebror er også blevet glad for hypnoselydfilerne, og familien lytter tit til historierne sammen om aftenen.
På trods af de store fremskridt ved hjælp af behandlingsprogrammet, Min Magiske Mave, er der stadig brug for at få afklaret, hvad der skal til, for at Noah kan trives fuldt ud i skolen. Derfor har PPR iværksat flere indsatser, så de voksne, der omgiver Noah i skolen, kan finde ud af, hvordan de bedst hjælper ham, når det bliver svært.
Noahs mor fortæller, at hun er glad for, at der er kommet mere fokus på, hvad skolen kan gøre for at hjælpe Noah. Hun oplever en dreng, der trives langt bedre, og som ikke har det lige så svært som tidligere.
Noah har i det hele taget fået mere overskud, oplever at få lyst til at lave andre ting, og legeaftalerne er lige så stille begyndt at vende tilbage. Han spiller fodbold igen og hygger sig med lego, når han trænger til at slappe af derhjemme.
Inden hun faldt over Min Magiske Mave på nettet, husker Noahs mor, hvor desperat hun var for at finde ud af, hvordan hun kunne hjælpe sin søn med de tilbagevendende mavesmerter:
“Der var ingen, der kunne fortælle os, hvordan jeg kunne hjælpe ham, og ingen, der kunne forklare, hvad det var, han fejlede,” fortæller hun og fortsætter: ”Jeg har fortalt skolen og alle, jeg kender, om Min Magiske Mave. Andre forældre skal vide, at denne her mulighed til børn med ondt i maven eksisterer, så de ikke skal stå alene med det, som vi gjorde. Det virker jo, så det er skørt, at andre med de samme problemer ikke kender til tilbuddet.”
Fotos i artiklen er modelfotos (Canva)